Προσευχή | proseuxi.gr
Αρχική » Διαφορα » Οι εν πυρί μαρτυρικώς τελειωθέντες

Οι εν πυρί μαρτυρικώς τελειωθέντες

Οι εν πυρί μαρτυρικώς τελειωθέντες

Οι εν πυρί μαρτυρικώς τελειωθέντες

Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου Ανδρέα

Δεν έχουμε ακόμα συνέλθει από την πρόσφατη πυρκαγιά στην Αττική, με τις δεκάδες των τραγικών θυμάτων. Θρηνούμε και προσευχόμεθα για την ανάπαυση των ψυχών τους.

Εμείς οι κτιστοί και φθαρτοί άνθρωποι, πως είναι δυνατόν να εισέλθουμε στο μυστήριο της αγνωσίας του Θεού και να γνωρίσουμε την ουσία της αιτίας, δηλαδή τους πνευματικούς λόγους, τους ελεήμονες και ανελέητους, κατά την περίστασιν, εκ των οποίων προκλήθηκε η καταστροφή της πυρκαγιάς;

Οι Πατέρες, η πνευματική δηλαδή εμπειρία της Αγίας μας Εκκλησίας και συγκεκριμένα ο μοναχός Άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός (676-749 μ.Χ.) έγραψε: «Άπειρον ουν το θείον και ακατάληπτον, και τούτον μόνον αυτού καταληπτόν, η απειρία και η ακαταληψία». Ο δε Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (329-390 μ.Χ.) έγραψε: «Άπειρον ουν το θείον και δυσθεώρητον και τούτο πάντων καταληπτόν μόνον, η απειρία».

Το μυστήριον του υπερβατικού, απρόσιτου και αθέατου Τριαδικού Θεού, εμείς οι άνθρωποι, οι ενδοσκοπικοί, οι προσιτοί και θεατοί, αδυνατούμε να το κατανοήσομε ή να το ερμηνεύσομε.

Οι Πατέρες της Εκκλησίας, με την φιλοκαλική και ησυχαστική τους βιοτή, με τις εμπειρίες τους, την προσωπική τους προσευχή, τη νηστεία, τη μετάνοια, προσέγγιζαν η προσπαθούσαν να ερμηνεύσουν τέτοια η παρόμοια τραγικά γεγονότα. Γνώριζαν όμως και να τα αντιμετωπίζουν πρακτικά. Στην ανομβρία ο παπάς, ο επίσκοπος, καλούσαν το πάσχον ποίμνιό τους σε νηστεία και προσευχή. Την Κυριακή, μετά τη Λειτουργία, ανέβαιναν όλοι σ’ ένα κοντινό λόφο, ο ποιμένας διάβαζε τις ευχές της ανομβρίας και επιστρέφοντας άνοιγαν τις ομπρέλες που κρατούσαν, γιατί άρχιζε η βροχή.

Στις πυρκαγιές, οι λιτανείες των αγίων λειψάνων ή των εικόνων, έφερναν βροχοπτώσεις, σταματούσαν τους ανέμους και περιόριζαν ή έσβηναν τις φωτιές. Αυτά δεν είναι τα παραμυθάκια ή διηγήσεις κάποιων χριστιανών. Αντιθέτως, είναι γεγονότα εκπηγάζοντα από την βιωματική, εμπειρική πρακτική γνώση της Εκκλησίας, η οποία ενώνει τα επίγεια με τα ουράνια και συνθέτει την κοινωνία των ορατών και των αοράτων.

Κατά το «εωράκαμεν τον Κύριον», πλείστοι έχομε ζήσει και γνωρίσει χριστιανούς, κληρικούς ή λαϊκούς, μετόχους ή πρωταγωνιστές αποκαλύψεων, που ανατρέπουν την τάξη και τους νόμους της φύσεως. Η όποια αποστασιοποίηση από αυτό το ζων μυστήριο της Εκκλησίας, προσεγγίζει ή προσλαμβάνει την Εκκλησία ως ιδεολογία, την δε διοικητική της δομή ως ιδεολογικό μηχανισμό. Αυτονόητο συνακόλουθο η στοχοποίηση για τις πυρκαγιές ή για κάποιο άλλο γεγονός του ιδεολογικού αντιπάλου. Τα σχήματα των ιδεολογιών του κόσμου τούτου, καθιδρύματα της επίγειας μόνο δόξας, με τα έργα και τις ημέρες των, υπάρχουν η δημιουργούνται για να παρέλθουν και να τα διαδεχθεί κάποιο άλλο ή κάτι άλλο.

Μέσα σ’ αυτό το όποιο άλλο, που κάποτε ήταν οι αυτοκρατορίες, ρωμαϊκή, βυζαντινή, οθωμανική, σήμερα τα εθνικά κράτη και η ευρωπαϊκή ένωση, η Εκκλησία εν Χριστώ Ιησού ζει και θαυματουργεί, εν τη εσχατολογική της προοπτική, όπου κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό «ο Θεός ου κολάζει τινά». Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κόλαση. Ο Δαμασκηνός είναι σαφέστατος: «και τούτο δε ειδέναι δει, ότι ο Θεός ου κολάζει τινά εν τω μέλλοντι, αλλ’ έκαστος εαυτόν δεκτικόν ποιεί της μετοχής του Θεού. Εστιν μεν η μεν μετοχή του Θεού τρυφή η δε αμεθεξία αυτού κόλασις». «Και τούτο οφείλουμε να γνωρίζουμε, ότι ο Θεός δεν τιμωρεί κανένα στο μέλλον, αλλά ο καθένας από εμάς κάνει τον εαυτό του δεκτικό της χάριτος του Θεού. Είναι συνεπώς, η συμμετοχή στη χάρη του Θεού, αγαλλίαση, ενώ η μη συμμετοχή κόλαση».

Οι εν πυρί μαρτυρικώς τελειωθέντες αδελφοί μας, από την τραγωδία της πρόσφατης πυρκαγιάς, ετελεύτησαν μαρτυρικώς. Ας προσευχηθούμε, ο πανοικτίρμων και ελεήμων εν Τριάδι ζων Θεός, να προσλάβει την εν απογνώσει προσευχητική κραυγή, την σιωπή τους και τον τρόμο τους, ως την αγαθή προαίρεση μετανοίας τους, εξομολόγηση, Θεία Κοινωνία και να τάξει τας ψυχάς των όπου επισκοπεί το φως του προσώπου Του.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!   

Σχετικά άρθρα με «Οι εν πυρί μαρτυρικώς τελειωθέντες»:

Παρακλητικός Κανών Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου
Υπάρχουν άνθρωποι ακόμη…
Το μήλο της Αγίας Ειρήνης της Χρυσοβαλάντου
Ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρός «Με επισκέφθηκε το ίδιο βράδυ»
Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης: Η νοερά προσευχή!


Προσθέστε Σχόλιο

Εγγραφείτε στο Newsletter!

Εγγραφείτε στο Newsletter για να λαμβάνετε νέα & ενημερώσεις