Προσευχή | proseuxi.gr
Αρχική » Διαφορα » Η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα

Η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα

Η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα

Η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής

Την Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα η Εκκλησία μας εορτάζει, αγαπητοί αδελφοί, τη μνήμη τού Ιωσήφ τού μνήστορος, τού Ιακώβου τού αδελφοθέου και τού προφητάνακτος Δαβίδ. Είναι τρία πρόσωπα πού σηματοδοτούν το πέρασμα από το νόμο στη Χάρη· είναι πρόσωπα τα οποία είχαν ουσιαστική σχέση με το Χριστό, διότι έζησαν ο καθένας μ᾽ έναν ιδιαίτερο τρόπο το έλεος, τη φιλανθρωπία και τη δόξα Του. Τον γνώρισαν ως «το σωτήριον τού Θεού», «πρότερον μεν άσαρκον ως Λόγον» ο Δαβίδ, «ύστερον δε δι᾽ ημάς σεσαρκωμένον» ο Ιωσήφ και ο Ιάκωβος.

Η μετάβαση όμως από το νόμο στη Χάρη, από την Παλαιά στην Καινή Διαθήκη, δεν έγινε χωρίς τριγμούς σε πολλές συνειδήσεις. Ο Χριστός για πολλούς ήταν, και εξακολουθεί να είναι, «σημείον αντιλεγόμενον». Αν παρακολουθήσουμε την ιστορία τού περιούσιου λαού θα δούμε ότι σε σχέση με το Χριστό και την φανέρωση της Βασιλείας Του εμφανίζονται διάφορες κατηγορίες ανθρώπων. Υπάρχουν αυτοί πού προγεύονται με το προφητικό χάρισμα τούς καρπούς της ενανθρωπήσεως τού Κυρίου, όπως ήταν ο Δαβίδ. Υπάρχουν αυτοί πού ζούσαν σιωπηλά το πνεύμα τού νόμου, αφού ξεπέρασαν το «γράμμα» πού «αποκτείνει» και έφθασαν μέχρι την τελειότητα της ευαγγελικής δικαιοσύνης, όπως συνέβη με τον Ιωσήφ.

Ο Μέγας Βασίλειος λέει ότι ο Ιωσήφ υπηρέτησε το μυστήριο της θείας οικονομίας με διάθεση και με στοργή και με όλη την επιμέλεια πού επιβάλλεται σε εκείνους πού ζουν σ᾽ ένα σπίτι.

Από την πρώτη στιγμή πού μνηστεύθηκε την αγία Παρθένο, βρέθηκε μπροστά σε ανέλπιστα και ανεξήγητα γεγονότα. Αλλά η διάθεσή του ήταν πάντα αγαθή και γι᾽ αυτό σε κάθε περίσταση ο Θεός τον οδηγούσε στο πως έπρεπε να ενεργήσει. Επίσης, υπάρχουν αυτοί πού αγαπούσαν τις πατρικές παραδόσεις, αλλά δε δίστασαν να εγκαταλείψουν τη σκιά τού νόμου και να περάσουν στο φως της αλήθειας, όταν γνώρισαν το Χριστό ως μονογενή Υιό τού Θεού, όπως συνέβη με τον γιό τού Ιωσήφ, τον αδελφόθεο Ιάκωβο, πρώτο επίσκοπο Ιεροσολύμων.

Εκτός όμως από αυτές τις κατηγορίες των ανθρώπων, πού είχαν μια θετική στάση απέναντι στο Χριστό, υπήρχαν και υπάρχουν και άλλοι πού εκδήλωσαν αρνητικές διαθέσεις απέναντί Του. Τέτοιοι ήταν οι αρχιερείς των Ιουδαίων, οι γραμματείς και οι φαρισαίοι και ο Ηρώδης, ο οποίος όταν άκουσε για τη Γέννηση τού Ιησού «εταράχθη και πάσα Ιεροσόλυμα μετ᾽ αυτού, και συναγαγών πάντας τούς αρχιερείς και γραμματείς τού λαού επυνθάνετο παρ᾽ αυτών πού ο Χριστός γεννάται».

Η γέννηση τού Χριστού, όπως περιγράφεται από τον ευαγγελιστή Ματθαίο στη σημερινή περικοπή, μάς δείχνει προκαταβολικά την τύχη τού Μεσσία μέσα στον κόσμο. Ο νεογέννητος Χριστός ευθύς ως εισέρχεται στον παρόντα κόσμο γνωρίζει την καταδίωξη και την εχθρότητα των αρχόντων. Η εχθρότητα αυτή βρίσκει τον κύριο εκπρόσωπό της στο βασιλιά Ηρώδη, η θηριωδία τού οποίου μάς είναι γνωστή και από τούς ιστορικούς της εποχής.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο θάνατος τού Χριστού σημαίνεται ήδη από τη στιγμή της γεννήσεώς Του. Η όλη πορεία τού Χριστού μέσα στον κόσμο θα είναι ένας σταυρός αγάπης και θυσίας· ένας σταυρός στον οποίο θα νικηθεί οριστικά η δαιμονική δύναμη για να λάμψει το φως της αναστάσεως. Η θηριωδία τού Ηρώδη, πού εκδηλώθηκε με την απάνθρωπη σφαγή των νηπίων στη Βηθλεέμ και στη γύρω περιοχή, δεν ήταν δυνατό να σταματήσει ήδη από την αρχή το έργο τού νεογέννητου Μεσσία, πού βρισκόταν κάτω από την προστατευτική πρόνοια τού Θεού. Παρά το φαινομενικό θρίαμβο τού κακού, τού μίσους και της θηριωδίας μέσα στην ιστορία των ανθρώπων, τελικά επιβάλλεται η δύναμη της αγάπης. Ότι ο Θεός γεννιέται σαν άνθρωπος αποτελεί ακριβός την απόδειξη για το στοργικό ενδιαφέρον και το θέλημα τού Θεού να λυτρώσει και να σώσει τον άνθρωπο.

Η «σωτήριος Χάρις», αγαπητοί αδελφοί, δίνεται από το Θεό εξίσου σε όλους τούς ανθρώπους. Αυτό πού μάς διαφοροποιεί είναι η διάθεση της ευγνωμοσύνης πού έχουμε απέναντι στο Θεό για τις δωρεές Του. Είναι επίσης η αυτοπροαίρετη διάθεση της υπακοής μας στο ευαγγελικό κήρυγμα. Και είναι, τέλος, η κοπιαστική προσπάθεια να μεταβάλλουμε τον εαυτό μας από αποστάτη ή διώκτη σε «σκεύος εκλογής» τού Θεού. Αμήν.

Και μη ξεχνάτε! Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό μας Δελτίο για να μαθαίνετε νέα και ενημερώσεις…

Ενημερωτικο Δελτιο

Σχετικά άρθρα με «Η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα»:

Ευαγγέλιο Χριστουγέννων 2018
Απόστολος Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως 23-12-2018
Ευαγγέλιο Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως 23-12-2018
Απόστολος Κυριακής μετά της Χριστού Γεννήσεως 30-12-2018

Ακολουθήστε μας:
googleplus instagram


Προσθέστε Σχόλιο

Εγγραφείτε στο Newsletter!

Εγγραφείτε στο Newsletter για να λαμβάνετε νέα & ενημερώσεις